کد مطلب:276498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

ظهور قابل تقدیم و تأخیر است
از حدیث یاد شده استفاده می شود كه: ظهور مولای ما حضرت صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - از اموری است كه قابل تقدیم و تأخیر است كه به سبب بعضی از علل و جهات، زودتر یا دیرتر واقع می شود. و از جمله اسبابی كه زمینه جلو افتادنش را فراهم می سازد؛ اهتمام مؤمنین در دعا برای تعجیل ظهور و فرج است. و قسمتی از دلایل این معنی را در حرف «غ» از بخش چهارم كتاب بیان كردیم.



[ صفحه 515]



و چه بسا كسی كه اهل تحصیل نیست در این باره استبعاد كند، و از این كه به سبب اهتمام در دعا ظهور و فرج پیش می افتد تعجب نماید، و این طور به نظرش برسد كه اگر چنین بود می بایست تاكنون فرج واقع می شد چون اهل ایمان در هر زمان و مكان برای این امر بسیار دعا كرده و می كنند.

ولی این استبعادِ ناپسندی است، و گفتار شخص كُند ذهنی است، زیرا كه هیچ بعید نیست كه برای ظهور آن حضرت در علم خداوند دو وقت باشد كه یكی نزدیك تر از دیگری است و ظهور آن حضرت در وقت نزدك تر به اهتمام مؤمنین در امر دعا بستگی داشته باشد، و این است معنی این كه ظهور آن حضرت از امور بدائیّه است كه قابلیت جلو و عقب شدن را دارد. و دلالت روایاتی كه از ائمّه اطهارعلیهم السلام در این موضوع هست بر پژوهشگران پوشیده نیست، و این كه آن وقت نزدیك تر تاكنون نرسیده. بنابراین انكار تأثیر دعا طبق دلیل مردود است، چون صریح قرآن بر آن دلالت دارد، و نیز امكان نزدیك تر شدن ظهور حضرت صاحب الزمان علیه السلام از احادیثی كه از خاندان عصمت علیهم السلام نقل شده به دست می آید.